Monday, May 16, 2011

Stack Effect House 1: Rekabentuk

Inilah rumah keluarga saya. Ia harus mencerminkan kami setelus-telusnya. Mesti ada titik dalam ruang yang saya gemari. Mesti juga selesa untuk Anizah duduk membaca, membuat kerja dari rumah dan menyediakan makanan kegemaran kami.. (Untuk anak-anak sahaja mungkin, sebab saya sendiri tidak tahu apa makanan kegemaran saya...). Mesti ada ruang solat khusus yang mampu membantu kyusuk dalam solat.

Hatta jika ada di antara anak-anak yang agak penakut, juga harus dipertimbangkan kedudukan biliknya agar dia selesa. Israq sudah menempah dinding grafitinya sendiri yang saya belum pastikan di mana. Irfan pula mahukan dinding profil pasukan bolasepak kegemarannya. Dan untuk Irdina juga saya sediakan ruang yang mampu menjaga auratnya walaupun ketika kehadiran rakan-rakan abang-abangnya di rumah kelak apabila mereka memasuki alam remaja.

Untuk abah dan emak serta ibu mertua mestilah ada ruang yang paling selesa untuk mereka di sini ketika kehadiran meraka. Malah juga telah dipertimbangkan laluan kerusi roda untuk arwah bapa mertua; namun panggilan Ilahi terlebih dahulu memanggilnya pulang tanpa sempat melihat rumah ini.

Saya juga mahukan ruang untuk kunjungan selesa rakan-rakan keluarga saya. Juga saya mahukan ruang yang selesa untuk pelajar-pelajar saya hadir dan mempelajari sesuatu di sini. Malah dalam proses rekabentuk ini juga, 2 pelajar saya, Hanafi dan Ain telah mula terlibat sama. Saya positif ada ilmu yang dapat dikongsi bersama di sini untuk ramai lagi..

Lalu saya akui merekabentuk rumah sendiri ini jauh perihnya berbanding merekabentuk kediaman orang lain. Namun ia menimbulkan keasyikkan buat saya. 'Passion' saya di sini.. Dari hari pertama saya menerima salinan geran tanah itu, saya telah memulakan lakaran untuk rumah ini. Banyak kali juga ia berubah di sana sini sebelum akhirnya dimajukan ke Pihak Berkuasa Tempatan serta diluluskan tanpa pembetulan. Kelulusan juga agak cepat, dek bantuan rakan-rakan di PBT itu juga mungkin..

Namun sehingga kini saya masih menelaah perincian-perinciannya sementara menunggu permulaan kerja tapak yang telah di atur bersama peguam saya dan rakan-rakan pembina dan tukang. Oh, tiada istilah kontraktor di sini kerana mereka tidak berkontrak bersama saya untuk tujuan pembinaan ini. Kami sama-sama akan membangunkannya atas dasar percaya akan kepakaran masing-masing setelah sekian lama menjayakan rumah-rumah dan bangunan orang lain. Lagipun eksplorasi saya masih berterusan dalam rekabentuk ini... Masakan kami boleh berkontrak dalam keadaan ini.

Hanya doa saya pohonkan padaNya, agar kediaman ini menjadi kediaman yang tulus untuk keluarga saya. Ia platform untuk siri hijrah kami dalam tahun-tahun yang mendatang.

1 comment:

Izz said...

wow dinding grafiti...