Friday, March 18, 2011

Dari kedai si penjual seruling ke Bursa Grand Mosque..

Bursa adalah sebuah kota lama berhampiran Istanbul. Ia lebih tenang berbanding kepantasan Istanbul dalam aktiviti hariannya. Secara peribadi, saya sukakan Bursa. Nadi kehidupannya lebih berseni berbanding Istanbul walaupun bangunannya tidak sehebat Masjid Biru dan Aya Sofia..

Menyusuri kedai-kedai di Bursa membawa saya ke sebuah kedai menjual alat muzik tradisi orang-orang Turki. "This is Suffi music.." begitu pengenalan anak si pengukir seruling yang tekun dengan kerjanya. Dengan sedikit kemahiran bertutur Bahasa Inggeris, beliau gigih cuba menerangkan perihal muzik ahli Suffi itu.. Menurutnya syair-syair Suffi dibacakan sambil diiringi tiupan seruling itu. Setiap kod bunyi dari seruling itu pula ada falsafahnya dan ia harus sepadan dengan bait-bait syair yang diiringinya.. Kalau tidak kerana jadual perjalanan yang ketat, mahu sahaja saya duduk lebih lama di situ mempelajari perihal muzik ini.. Malah katanya lagi dari muzik inilah tarian skirt kembang Turki dengan topi tarbus yang popular itu bermula...

Saya menyusuri Bursa lagi.. Berhampiran deretan kedai-kedai tadi adalah Grand Mosque of Bursa. Ianya sebuah masjid lama peninggalan Empayar Uthmaniah di Turki. Dikhabarkan ia dibina sekitar tahun 1300an.

Keseluruhan ruang solatnya samar. Tidak banyak tingkap dan bukaan dibina pada binaan bangunan ini. Dengan dinding tebal gaya Seljuk, binaan ini hanya membenarkan cahaya matahari menyelinap masuk padar kadar yang rendah. Beberapa bukaan udara dari kerawang tinggi juga membenarkan sedikit sahaja cahaya langsung menembusinya dek kerana dindingnya yang tebal..

Bagi sebuah binaan di negara beriklim sebegini, tentunya binaan seperti itu mampu membendung udara sejuk dari luar masuk ke dalam bangunan. Dengan kehadiran saya di sini adalah pada penghujung musim sejuk 2010, ruang sebegini mampu membuatkan tubuh khatulistiwa saya sedikit selesa.

Tatkala melangkah masuk ke ruang solatnya, saya terpandang beberapa kompartmen di sepanjang sisi kiri dan kanan dinding sebelah dalam ruang tersebut. Lantainya sedikit tinggi seakan-akan pangkin. Hamparan permaidaninya juga agak lebih tebal berbanding permaidani lantai. Di situlah bukaan tingkap rendah disediakan. Oleh kerana ianya agak rendah, maka cahaya matahari dari luar hanya masuk pada aras pinggang ke bawah sahaja. Malah dari tempat saya berdiri untuk memulakan solat tahyatul-masjid, tiada pemandangan luar yang dapat dinikmati menerusinya.

Lalu setelah selesai solat, saya menuju ke salah satu daripada beberapa kompartmen kecil itu dan mula menyedari bahawa ianya merupakan ruang duduk untuk seorang beriktiqaf. Kecilnya ruang itu hanya membolehkan seseorang bersolat duduk sahaja di situ. Sebuah rak kecil mengisi AlQuran terletak di sisinya.. Dengan cahaya matahari dari tingkap rendah, ia cukup untuk menerangi paras tangan saya yang mula memegang AlQuran.. Berpermaidani empuk, pencahayaan yang ideal dan ruang yang intim.. saya kira ia cukup mengasyikkan untuk tujuan menguliti tinta Allah di situ..

Selesai itu, sebelum keluar, saya melewati sebuah ruang pancuran air untuk berwuduk di dalam bangunan di tengah-tengah ruang belakang. Walaupun bumbungnya dilengkapi kubah kecil, namun struktur kubah tersebut membenarkan cahaya luar masuk menerusi bahannya yang samada kaca ataupun polikarbonat. Ini menjadikan ruang ini seperti sebuah atrium yang terbuka. Saya tidak berwuduk di sini tadi kerana tidak menyedari kehadiran pancuran ini...

Dari sudut kesenibinaan, adalah tidak bijak menyediakan ruang pancuran di tengah-tengah ruang solat sebegini. Namun sebenarnya terdapat kisah yang menarik di sebalik ruang pancuran ini.

Diceritakan bahawa ketika masjid ini ingin dibina dahulu, terdapat sebuah rumah kecil milik seorang wanita yang bukan beragama Islam di tapak berkenaan. Oleh kerana beliau enggan berpindah, maka rumahnya dikekalkan ditapak itu sambil pembinaan masjid itu juga tidak dialihkan tapak cadangannya.

Lalu hasilnya tersergamlah masjid ini dengan sebuah rumah kecil milik wanita itu 'di dalam' ruang masjid. Wanita itu dibenarkan terus tinggal di situ sehinggalah kematiannya.. Kononnya sebelum kematiannya itu, beliau sempat bersumpah supaya tiada orang yang boleh bersolat di tapak rumahnya.. Oleh itu, apabila rumah usangnya dirobohkan, kerajaan Uthmaniyah membina sebuah pancuran air di situ untuk menghormati sumpahan wanita itu agar tiada orang bersolat di tapak tersebut..

Begitulah kisahnya........

No comments: