Monday, March 7, 2011

Rezeki ke Tanah Haram...


Alhamdulillah, ketentuan rezeki Allah akhirnya membawa kaki ini menginjak di bumi Makkah dan Madinnah.. dan tentunya yang lebih utama di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.

Terus terang sememangnya hati ini menganggap klise perihal kisah insan pilihanNya untuk menjejaki ke bumi bertuah itu. Anggapan saya sebelum ini, walaupun rezeki yang ditentukannya untuk hadir di bumi itu terdiri dari pelbagai aspek, namun ketentuan utamanya tentulah kesediaan diri dan kemampuan kewangan..

Lalu apabila pertama kali menyuarakan kepada Anizah untuk membawanya mengerjakan umrah sekitar bulan Disember lalu, saya penuh yakin akan dapat ke Tanah Suci Makkah dan Madinnah itu. Maka, persiapan pun dimulakan seawal beberapa bulan sebelumnya, baik dari segi ilmu mahupun fokus. Kami mengimpikan yang terbaik.. Masakan niat suci sebegini dihampakan Allah.

Visa yang ditunggu-tunggu masih belum keluar 4 hari sebelum tarikh berlepas. Doa tidak putus-putus dipanjatkan agar segala-galanya dipermudahkan. Malah cuti juga sudah dirancang..

Dua hari sebelum berlepas, akhirnya apa yang tidak ingin didengar disampaikan juga oleh wakil ajensi yang akan membawa kami... Visa gagal diperolehi kerana kerajaan Arab Saudi membekukannya sementara. Jauh di sudut hati memang kecewa tetapi seperti biasa saya cekap menyembunyikannya. Masih boleh menguntum senyum tatkala membatalkan cuti..

Tarikh baru diberikan ajensi adalah penghujung Januari, lalu pantas dipersetujui..
Sekali lagi, dua minggu sebelum tarikh berlepas, ditunda lagi oleh pihak ajensi. Alasannya tetap sama, visa yang dipohon tidak beroleh kelepasan.. Ramai jemaah yang telah sama-sama berkursus mula keresahan. Beberapa orang telah menarik diri dan ramai juga menunda terus ke bulan Mac dan April, malah Mei untuk disesuaikan semula mengikut jadual masing-masing.

"Kita macam mana..?" Anizah minta pendapat.. Dan saya katakan kita cuba pergi seawal tundaan masa yang ditawarkan.

Tarikh tawaran berganjak ke 3 Februari. Dengarnya tiada yang dari Batu Pahat dalam kumpulan ini. Kebanyakkannya dari kumpulan Koperasi Polis.

"Mesti dia orang semua satu geng.. kalau kita sertai, kita terkontang-kanting sendiri.." Anizah suarakan pendapatnya..

"Tak apa, kita pergi untuk menghadap Allah. Itu yang paling utama.." Respon saya.. Lalu tarikh tersebut kami persetujui.

Sekali lagi, beberapa hari sebelum tarikh tersebut, kegagalan memperolehi visa menyekat pemergian. Untuk kali ini, saya tidak lagi mengambil cuti awal-awal seperti sebelumnya. Malah keyakinan juga agak tipis berbanding sebelumnya.

Tarikh tawaran berganjak lagi ke 17 Februari. Entah mengapa, keyakinan lebih tinggi pada tarikh ini. 13 Februari akhbar-akhbar memberitakan visa umrah telah mula dikeluarkan semula setelah dibekukan sejak Disember. Kami bertambah yakin.. 14 Februari, saya mengemukakan permohonan cuti berasaskan keyakinan itu.

Malam 14 Februari, saya dan Anizah berbaring lebih awal di kamar tidur. Ia tiada kaitan dengan hari Valentine yang tidak pernah kami sambut.. tetapi semata-mata ingin anak-anak juga tidur awal untuk cergas keesokkan pagi bersama-sama hadir di Masjid menyambut maulidul Rasul.

Jam 4.30 pagi Anizah mengejutkan dari tidur sambil menyuakan paparan telefon bimbitnya dengan SMS dari ajensi. Waktu SMS jam 10.30malam ketika kami mungkin baru terlena malam tadi. Intipatinya... tarikh pemergian terpaksa ditunda lagi. Visa masih belum mendapat pelepasan..

Hati mula bercampur baur dengan segala macam perasaan.. Lalu kaki digagahkan untuk bangun, membersihkan diri dan berwuduk sebelum akhirnya berdiri di atas sejadah untuk bersolat taubat. Tanpa dapat dikawal, air mata berderai bersama Takbir utama dan sepanjang Al Fatihah..

Seusai memberi salam, hati ini benar-benar pasrah dengan ketentuan itu, dan barulah ertikata sebenar rezeki untuk hadir menghadapNya di Tanah Suci benar-benar dihalusi. Ia jauh lebih besar dari kesediaan diri dan kemampuan kewangan........................

Keesokkannya saya sudah mampu berselawat ke atas Nabi dengan lebih tenang. Sambil bertekad, apa jua tarikh tundaan yang ditawarkan selepas ini, akan saya akuri..

16 Februari saya hadir awal di pejabat untuk membatalkan cuti buat kali ketiga..

Namun tatkala kali melangkah keluar dari pejabat, telefon bimbit saya berbunyi menerima panggilan dari Zairil, wakil ajensi.. "Abang Din.. minta 'standby' ye untuk berlepas esok.. Visa InsyaAllah dapat petang ni.." saya terkedu..

Lalu berpatah balik ke pejabat untuk memberi penjelasan kepada Ruzehan yang menjaga cuti, juga meminta beliau turut sama 'standby' untuk meneruskan atau membatalkan cuti tersebut..

Sehingga jam 5.00 petang, panggilan pengesahan yang ditunggu-tunggu masih belum ada tandanya..

Dan akhirnya 6.30 petang, barulah panggilan dari Zairil diterima dengan nada suara gembiranya. "Pasport abang dan kakak dah ada depan saya ni dengan visanya sekali..!"
Dan kata-katanya di belakang ayat itu tenggelam bersama kesyukuran paling asyik yang dipanjatkan kepada Allah.. Malah saya tidak ingat bagaimana perbualan telefon itu ditamatkan..

Alhamdulillah 17 Februari jam 3.30 petang, kami bersama-sama 26 jemaah lain selamat berangkat ke Dubai dan seterusnya Madinnah dengan pesawat Emirates..

No comments: