Monday, June 6, 2011

Lakonan yang sangat-sangat tidak asli..

Ketika berjalan-jalan di sebuah pasaraya di JB bersama anak-anak, saya disapa seorang gadis.. (berdasarkan kemudaannya, saya yakin dia seorang gadis..)

Oh, bukan untuk mengurat saya.. kerana saya tidak berhidung comel. Tetapi dia ingin memberikan pelekat kereta yang percuma katanya.. Tetapi saya perlu memberikan butiran diri saya di dalam borang di kedainya yang berhampiran.

Memandangkan isteri saya masih sibuk membeli di sebuah kedai lain, lalu saya layankan juga si gadis ini. Saya ikut dia ke kedai itu sebelum dipersilakan duduk dan diberi sehelai borang. Ketiga-tiga anak saya mengikut sama..

Saya mencoret ala kadar nama ringkas, alamat ringkas tanpa memberikan nombor telefon. Sambil itu dia mula bertanyakan hal diri saya.. -berapa orang anak? -anak berapa tahun? dan beberapa soalan klise yang saya yakin dia bukannya mahu tahu sangat pun..

Sambil itu beliau menyuakan suatu borang lain yang perlu dikoyakkan untuk ditulis butiran saya lagi.. Melihat saya bersahaja, lalu dia mengoyakkan borang tersebut dan membukanya untuk saya menulis.

Awal-awal lagi saya telah melihat tulisan Tahniah!! di borang tersebut tetapi saya diamkan sahaja sambil menulis butiran ala kadar saya lagi..

Tiba-tiba dia cuba menjerit seakan-akan terkejut sambil memanggil seorang rakannya..
Katanya saya bertuah kerana memenangi beberapa barangan elektrik..
Ini taktik yang saya pernah dicuba ke atas saya 10 tahun lepas.. dan saya permainkan si penipu itu begitu sahaja... dan hari ini seorang lagi mencubanya ke atas saya..?

Sudahlah jeritan lakonan itu sangat-sangat tidak meyakinkan, kegembiraan buatannya itu juga langsung tidak asli.. Jeritan itu saya bagi 2/10 sahaja.. Dan kegembiraan buatannya itu mungkin 1/10 sahaja..

Seperti biasa, rakannya cuba menerangkan apa yang saya menangi kononnya.. Walaupun penjelasannya itu tidak masuk ke kepala saya langsung, saya masih dapat menangkap kata-katanya bahawa apa yang dimenangi itu dapat saya perolehi dengan sedikit bayaran..

Sampai bila lagi perkara ini akan berterusan.. Budaya menjual yang penuh muslihat..

Saat itu, saya mula rasa jelik dengan perlakuan mereka.. Kalau 10 tahun dahulu, saya menolak hadiah kemenangan itu dengan hormat, kali ini hanya dua pilihan yang terlintas di fikiran saya..

Pertama; saya turut sama berlakon melonjak kegembiraan atas kemenangan itu sambil menari-nari meraikannya. Oleh kerana saya di situ bersama anak-anak saya, maka saya akan turut mengajak mereka melonjak sama.. Dan oleh kerana kami bukanlah pelakon, malah tiada juga seiras pelakon.. (sudah saya katakan tadi, saya tidak punyai hidung yang comel..), maka tentunya mereka pula akan jatuh jelik dengan lakonan kami sehingga menghalau kami keluar dari kedai mereka..

Kedua; saya menawarkan kembali hadiah itu kepada penjual dan meminta wang bayaran menebus hadiah itu dari mereka pula.. Sambil saya pula menceritakan kelebihan hadiah itu untuk mereka miliki..

Dalam detik yang singkat itu, saya memilih langkah kedua..

Dan tentunya mereka juga tidak mahu memiliki hadiah yang bukan-bukan itu..

Maka akhirnya saya keluar dari kedai itu bersama anak-anak tanpa hadiah yang saya sendiri tidak mahukan itu..

Yang lucunya, apabila kami melalui hadapan kedai tersebut sekali lagi untuk ke eskalator, gadis yang sama cuba menyorok di sebalik tiang untuk mengelak terserempak dengan kami lagi..

Dalam perjalanan pulang, saya bercerita kepada isteri saya tentang pengalaman itu bersama kedua-dua pilihan langkah saya tadi.

Juga saya nyatakan betapa sebenarnya naluri nakal saya lebih suka dengan langkah pertama itu..

"Laa.. kenapa ayah tak buat macam tu..?" soal anak-anak saya di luar jangkaan saya..

Kerana menurut Irfan, si abang sulung, dia boleh bersama adik-adiknya menjerit berlakon bersama.. Lalu ditokok tambah Israq dan Irdina tentang mereka akan berguling-guling berlakon kegembiraan..

Rupa-rupanya lakonan jelik gadis itu turut dapat dikesan anak-anak ini.. Akhirnya sepanjang perjalanan pulang kami itu disulami cerita fantasi anak-anak saya bagaimana aksi mereka jika dapat berbuat begitu..

Nampaknya 1-2 /10 markah lakonan yang saya beri untuk gadis itu dan rakannya tadi pun tidak layak buat mereka........

3 comments:

cheese said...

taktik lamaaaa....

rahayu said...

saya pun pernah kena en.. tp saya tolak semua hadiah 'free' tu..

Izudinshah said...

bagus cik rahayu... kita doakan saja biar mereka sedar banyak cara lain boleh cari makan..