Tuesday, September 27, 2011

INSEP2011






Kalau biasanya kapasiti peserta program ini dalam lingkungan 15 hingga 20 orang, kali ini cuma 8 orang. Hanya seorang lelaki dan bakinya tujuh wanita. Seakan-akan kisah Snow White dan 7 dwarfs pula. Inilah kumpulan Diploma Eksekutif Pengurusan Projek Landskap di bawah penyelarasan saya yang terkini.

Belum pun sempat bermula kerja lapangannya, seorang wanita menarik diri dengan alasan telah mendapat kerja. Sang teruna tunggal itu secara langsungnya menjadi ketua untuk kumpulan ini, walaupun dia sebenarnya yang paling muda.

Mereka bersemangat untuk menjayakan program ini, cuma kekangan kudrat sangat-sangat saya rasai. Banyak juga perancangan awal, terpaksa saya kesampingkan akibat kekangan ini.

Tetapi di sebalik kekangan itu, dua tapak landskap berjaya dijayakan dalam skala kecil. Sebuah kolam dan persekitarannya di sebuah homestay yang membiayai pembinaannya sendiri dapat disiapkan walaupun tanpa kemasan terakhir. Juga dapat disiapkan ialah sebuah laman sekolah agama dengan pergola yang dibiayai sepenuhnya di bawah tajaan kos projek ini.

Tapak yang dibangunkan di sekolah betul-betul bersebelahan dengan sebuah surau. Tatkala hari pertama membersihkan tapak, sapaan sinis mereka yang sama-sama selesai solat di situ hanya saya balas dengan senyuman. Biasalah, bila melihat yang bekerja di tapak ini rata-ratanya anak gadis, entah yakin entah tidak apa yang hendak dibuat itu.

Alhamdulillah di penghujung program, hasilnya kini mampu mengundang tahniah dari mereka yang pernah sinis dahulu. Malah seorang darinya sudah mula berkempen kepada saya untuk tapak surau berhampiran bagi program tahun hadapan. Abun pembantu teknikal saya hanya senyum dari jauh. "Dah macam bersama mu pula kita ni.." komennya selepas itu..

Iyalah, pembangunan landskap percuma sebegini, sesiapa pun tentunya mahu.... Tapi biarlah berpada-pada ketika meminta. Terutamanya kebajikan peserta program dan pembantu-pembantu teknikal saya setidak-tidaknya dapat perhatian mereka. Walaupun di atas tiket belajar, mereka juga ada perasaan...

Selain itu, kemampuan mereka menyelenggara apa yang dibangunkan dan ditinggalkan oleh peserta juga sangat penting.. Dalam tidak sedar, sudah enam tahun saya menjalankan program ini. Ertinya telah enam tapak menerima pembangunan percuma ini. Juga ada enam pengajaran kepada saya untuk kini saya tahu siapa yang berkemampuan menggunakannya dengan baik dan siapa pula yang akhirnya akan membiarkan sahaja pembangunan ruang ini terbiar tanpa diselenggara dan diguna...









No comments: