Tuesday, September 13, 2011

Stack Effect House 2: Kerja Awalan




Alhamdulillah, kerja awalan pembinaan rumah ini sudahpun dimulakan. Dek kerana arasnya berselisih dalam kebanyakan ruang akibat aras tanah asal yang tidak mahu dipotong, maka saya terpaksa berbincang banyak kali bersama Ayub si pembina (Ayub the builder).

Rumah ini direkabentuk tanpa cerucuk. Tanah bukit yang padu diyakini mampu menampung bangunan ini. Itulah jaminan rakan jurutera struktur yang merekabentuk strukturnya. Lalu penapaknya direkabentuk dan dibina besar-besar.


Ruang tengah bangunan rumah ini yang merupakan ruang makan direkabentuk dengan ruang lompong di atasnya tanpa tingkat atas (void). Ertinya, jika kita berdiri di situ dan mendongak ke atas, pandangan mata akan sampai ke siling bumbung tingkat atas.


Di sinilah saya akan cuba memaksimumkan kesan stack (stack effect). Ianya merupakan kesan pergerakan angin secara alami akibat perbezaan tekanan udara luar dan dalam bangunan. Ia juga tidak perlu bergantung kepada tiupan angin merentasi bangunan ini. Maka, sekiranya berjaya, sistem pengudaraan di dalam bangunan ini mampu bergerak sendiri walaupun tanpa bantuan kipas angin dan tiupan angin dari luar.


Secara sains, pergerakan udara ini amat bergantung kepada sejauh mana bangunan ini mampu menyejukkan suhu dalamannya berbeza dari suhu luarannya. Tanpa bantuan alat pendingin, rekabentuk dinding dan bumbung sangat berperanan selain dari pemilihan bahan binaannya. Ini cabaran pertamanya.


Selain itu udara yang bakal masuk melalui kesan stack juga harus dipastikan tersejuk secara alami sebelum masuk ke ruang tengah bangunan ini. Elemen penyejukan bahan secara sentuhan dan perolakan akan dipertaruhkan untuk tujuan ini. Ini cabaran keduanya.


Rekabentuk bukaannya untuk membawa masuk udara juga perlu diberi perhatian. Sisir angin harus tepat sudutnya selain direkabentuk untuk membentuk 'gelora' angin kecil (turbulent) yang dijangkakan mampu berperanan menyejukkan udara yang melaluinya. Bahkan ia juga harus mampu memecut udara pantas melaluinya untuk mendatangkan tekanan udara yang diperlukan untuk menolak udara sejuk di dalam rumah ke bawah. Ini cabaran ketiganya.


Apa mampu ini semua dilakukan dengan jaya? Kita cuba rancangkan ye...

No comments: