Friday, March 18, 2011

Giliran yang tertulis.......

Sebuah kisah Nabi Sulaiman (A.S.) menceritakan bagaimana kunjungan Malaikat Izrail dalam bentuk manusia kepada Nabi Sulaiman menimbulkan reaksi dari salah seorang sahabat Nabi. Beliau telah ditenung dengan tenungan yang pelik oleh Malaikat Izrail si pencabut nyawa itu.

Oleh kerana hairan dengan tenungan itu, beliau seraya bertanya kepada Nabi Sulaiman setelah Malaikat Izrail pergi..

"Siapakah gerangan orang tadi..?" katanya.

Lalu Nabi Sulaiman memberitahunya bahawa itulah Malaikat pencabut nyawa..

Gelisah dengan jawapan itu kerana memikirkan ajalnya yang mungkin telah dekat, beliau meminta Nabi Sulaiman mengarahkan angin untuk membawanya jauh ke India. Lalu permintaan itu dikotakan Nabi Sulaiman.

Selang sehari, terdengarlah berita kematian sahabat ini di India. Maka apabila sekali lagi Malaikat Izrail menemui Nabi Sulaiman, baginda telah bertanya mengapa Malaikat Izrail memandang sahabatnya dengan tenungan yang pelik sebelum ajalnya.

Maka dikatakan oleh Malaikat Izrail bahawa beliau hairan bagaimana sahabat Nabi Sulaiman itu ada bersama-sama Nabi Sulaiman sedangkan mengikut ketetapan Allah, sahabat itu akan dicabut nyawanya di India sehari selepas itu...

------------------------------

5 hari sebelum berita kehilangan/kematian Datuk Sosilawati bersama 3 orang yang mengiringinya, saya bertemunya di R&R Machap. Beliau dari Johor Bahru ketika itu selesai dari jamuan berbuka puasa bersama MB..

Bersama Nazim, kami tiba di R&R jam 9.30malam seperti dijanjikan bersama pelan rekabentuk pembangunan yang beliau telah minta kami sediakan. Dalam pertemuan sebelum ini, kami membaca perwatakannya yang teliti dengan kehendak rekabentuk sesuailah dengan statusnya sebagai jutawan kosmetik.

Ironinya, pada malam itu beliau hanya mengambil masa lebih kurang 5-7 minit sahaja untuk melihat pelan cadangan itu sebelum ceria mempersetujui segala apa yang dicadangkan.

Kebetulan reaksi sebegini yang hadir 5 hari sebelum kematiannya pasti menimbulkan pertanyaan dibenak kita yang masih meneruskan kehidupan.. Apa mungkin orang yang akan mati dalam masa terdekat mengetahui takdir tersebut..

Berdasarkan kisah nabi Sulaiman dan sahabatnya tadi, saya rasakan tidak.... Ia kekal tertulis di Luh Mahfuz dalam pengetahuan yang Maha Esa, Allah sahaja...

1 comment:

Miss Ika said...

memang benar.

kerana Allah berfirman bahawa,

"bila waktunya tiba tepat pada waktu, maka ia tidak mungkin ditunda atau disegerakan sesaat pun."

"dan tiada seorang pun akan tahu di bumi mana dia akan mati."

sharing is interesting. :)