Tuesday, April 26, 2011

Draf Rekabentuk Bangunan.... (kacang aje..?)

Seperti biasa, pihak klien akan meminta draf rekabentuk untuk rekabentuk bangunan yang ingin dibina. Ia akan berlaku dalam pertemuan pertama setelah semua atau sebahagian besar keperluan bangunan itu dimaklumkan...

Tempoh penyediaan draf: .... Seminggu.. (itupun kalau kita bertuah). Adakalanya dua hari, dan yang paling perit keesokkan paginya. Macamlah kita akan memimpikan bangunannya itu sambil tangan mengigau melakar di sebelah katil..

Bunyi draf itu seakan-akan lakaran ringkas. Tetapi biasanya ia diharapkan dapat memberi gambaran hampir keseluruhan pendekatan rekabentuk itu.

Selain aspek keperluan pengguna, bagaimana bangunan itu mampu memberikan keselesaan termal kepada pengguna juga memang harus ada dalam lakaran draf itu..

Di situlah perancangan susunatur bangunan itu diperolehi. Susunatur yang baik setidak-tidaknya mampu memberi peneduhan di ruang yang perlu dan sebaliknya. Peranan landskap dan persekitaran bangunan amat memainkan peranan.

Ya, sudah tentu juga oreantasi bangunan perlu difikirkan di peringkat ini. Dari mana pancaran terik matahari pagi dan petang serta sedikit kefahaman tentang iklim mikro akan memberi impak besar terhadap oreantasi bangunan ini.

Tatkala merekabentuk, jangan lupa juga bahan apa yang ingin kita gunakan sebagai komponen bangunan itu. Dindingnya apa? Bumbungnya apa? dan sebagainya.. Selain ia memberi kesan kepada kos, fasad dan bentuk bangunan, ia juga memberi kesan kepada sejauh mana bangunan itu mampu menahan haba luar dari masuk ke dalam bangunan.

Bukaan bangunan juga perlu diberi perhatian. Ini merangkumi pintu, tingkap dan segala bukaan yang lain. Selain memberi pencahayaan, ia juga membenarkan pergerakkan angin yang dapat memberikan persekitaran dalaman bangunan yang baik.

Kini dalam pasaran pembinaan, terdapat juga berbagai-bagai bahan perincian lain yang boleh digunapakai dalam memberikan keselesaan termal yang baik untuk bangunan seperti gabus insulasi haba untuk bumbung dan siling, dinding gypsum berlapis untuk ruang dalam... dan malahan sudah terdapat juga cat-cat yang dikatakan membalikkan haba agar ianya tidak diserap masuk ke dalam bangunan secara maksimum..

Biasanya juga ini semua diharapkan untuk diceritakan dan dibentangkan di dalam draf rekabentuk itu tadi.......

Ini baru melibatkan soal termal bangunan, belum lagi keperluan kepenggunaanya, persekitarannya dan imej bangunan yang juga biasanya ingin didengar sama ketika draf rekabentuk itu dibentangkan..

Lalu, draf rekabentuk itu sebenarnya jauh lebih berat pengisiannya berbanding santainya sebutannya...

No comments: