Friday, April 15, 2011

Mekanikal dan Elektrikal



Sistem Mekanikal dan Elektrikal. Ianya hanyalah salah satu kursus (dahulunya disebut subjek) yang wajib dilulusi oleh para pelajar Kejuruteraan Awam ini bagi membolehkan mereka berijazah. Kod asasnya BFC3153..

Secara peribadi saya memang tidak bersetuju dengan nama itu. Bukan semua yang dipelajari di dalam kursus ini bergantung kepada sistem mekanikal dan elektrikal semata-mata. Dalam kita cuba melestarikan pembangunan, kita seboleh mungkin juga menggalakkan pengurangan kebergantungan terhadap sistem mekanikal dan elektrikal itu.

Kita menggalakkan ventilasi semulajadi, pencahayaan semulajadi, menggalakkan penggunaan dinding dan bumbung penebat haba dan sebagainya. Kelestarian pembangunan ini menjadi intipati hampir 50% kandungan kursus itu.. . Lalu, mana mungkin ianya dinamakan sedemikian.

Mungkin nama Keselesaan Bangunan lebih tepat, atau setidak-tidaknya Perkhidmatan Bangunan..

Malah beberapa pelajar turut keliru di awal semester pengajian. Apa kaitan pelajar awam terhadap Sistem Mekanikal dan Elektrikal.. Ya, mungkin tidak secara langsung.. kerana bidang M&E itu sememangnya wujud dalam proses pembinaan dan dirundingi oleh ahli professionalnya sendiri.. Maka itulah saya rasakan nama Keselesaan Bangunan lebih baik.

Mungkin kedengarannya agak tidak berimpak.. Ringkas dan santai sahaja.. dan juga mungkin tidak berbunyi ilmiah.. Itu komen yang dilontarkan terhadap cadangan awal penamaan kursus ini dahulu..

Minggu ini juga saya menamatkan sessi kuliah terakhirnya dengan kesimpulan ringkas setelah para pelajar menamatkan pembentangan projek. Seperti biasa, pelajar sebenarnya lebih ingin mendengar tentang soalan peperiksaan akhir dari celoteh saya tentang pentingnya ilmu ini dalam praktis mereka kelak. Tidak salah begitu.. Saya juga begitu ketika bergelar pelajar dahulu.

Saya tidak terlibat di dalam penyediaan soalan kali ini. Namun dari pengamatan saya terhadap soalan kali ini, ianya lebih mudah dan bersifat langsung (direct) berbanding tahun-tahun lepas. Formatnya masih seperti biasa, ada soalan objektif dan soalan pendek yang harus dijawab kesemuanya, serta ada soalan esei yang perlu dijawab tiga dari empat kesemuanya.

Seharusnya kecenderungan soalan sudah boleh diagak menerusi kaedah penyampaian kursus ini... Dengan para pensyarah yang terlibat di dalam kursus ini terdiri dari Zaki (ketua unit kelestarian kampus), Lokman (pakar pembangunan lestari), Emedya dan K.Zaman yang datang dari industri binaan, serta saya sendiri sebagai seorang praktis Arkitektur .. tentunya memberikan ilham kepada mereka yang 'membaca' persekitaran mereka dan berfikir akan ia..

Sedikit nasihat saya kepada pelajar, jangan melihat ilmu ini dalam struktur sebagaimana ianya disusun dalam kandungan kursus. Ini adalah kerana ianya saling berkait. Sebagai contoh sistem ventilasi adalah berkait dengan pengedaran udara yang baik dalam bangunan yang mampu memberikan kelembapan relatif yang baik. Ventilasi juga mampu membantu penyahan asap ketika berlaku kebakaran. Begitu juga dengan aspek lain yang dipelajari dan dikongsi menerusi kursus BFB3153 ini..

Usai kelas terakhir, dengan beberapa pelajar datang menemui mengucapkan terima kasih secara peribadi, serta ada yang menjabat tangan dan ada juga yang mencium tangan sebagai tanda perhormatan untuk gurunya... Salam penuh hormat jugalah saya hulurkan kembali kepada mereka berserta doa saya untuk masa depan kalian yang gemilang dan sentiasa diberkatiNya...

1 comment:

dezeri shazwani said...

salam...sy sdg mencari2 nota tambahan untuk subjek M&E system...terjumpa blog En. Izuddin..xsangka En. Izuddin aktif menulis blog juga...ehehe..seronok baca coretan En. Izuddin...tq sekali lagi En. Izuddin sbb sudi jadi salah seorang pakar projek sarjana saya.. banyak yang saya pelajari dari En.Izuddin.. :-)