Sunday, April 24, 2011

Tercegat di sebelah set drum..


Jika tidak silap, ketika itu dalam tahun 1995.

Saya berdiri di atas pentas bersama guitar bass untuk persembahan makan malam di Universiti bersama band yang saya sendiri sudah tidak mampu mengingati namanya lagi..

Ketika itu juga saya sudah bertahun tidak bermain band lagi. Hanya kerana ajakan ahli band tersebut untuk menggantikan ahlinya yang sakit, saya di-bidan terjun kan..

Lagu pilihannya juga genre yang asing kepada jari jemari saya.. Dek kerana penyanyinya wanita, lalu kebanyakkannya adalah lagu popular wanita sekitar waktu itu.. Dan yang paling merungsingkan saya adalah 'All thats u want' (Ace of Bass).. Masakan tidak, petikan bassnya mendominasi keseluruhan rentak lagu itu..

Makan malam itu dilangsungkan di tempat terbuka. Apabila saya naik di atas pentas setelah dijemput pengacara majlis, kata-kata pengacara sudah saya tidak dengari lagi.

Walaupun ketika sound-check pada sebelah petang, bunyi yang diselaraskan dari alat pembesar suara dan amplifier kedengaran agak baik, lain pula jadinya pada malam itu..

Dalam cubaan awal beberapa minit sebelum lagu dimainkan, saya hanya mampu mendengar petikan guitar dari Nain sahaja bersama ketukan drum dari pemain drum yang juga saya sudah terlupa namanya.. Bunyi keyboard dari Fazila dan suara nyanian Yang Feruzz langsung sayup-sayup dari tempat saya berdiri. Malah dengungan bass saya juga hanya sayup di telinga saya sendiri.

Belum sempat saya menyesuaikan keadaan itu, Nain sudah menganggukkan kepala tanda boleh bermula, lantas pemain drum mengangkat pemukul drum dan dilagakan tiga kali sebagai kiraan permulaan lagu pertama.. 'Come Undone'...

Dalam detik itu saya membuat keputusan untuk berdiri hampir dengan kedudukan set drum dan menjadikan pukulan drum tersebut sebagai panduan petikan bass saya.. Harap-harap tempo dan beatnya tidak lari.. Dan saya memang hanya bergerak semaksima selangkah dua sahaja dari situ sepanjang 4 lagu persembahan kami yang rata-ratanya lagunya agak rancak..

Selesai persembahan, sambil berjalan turun dari pentas, ahli band saling mengucapkan tahniah.. (lantas menyedapkan sedikit hati saya..).

Dan apabila tiba di bawah, ketika saya bergerak ke arah meja rakan-rakan rapat yang duduk di suatu sudut, saya disambut komen rakan.....

"Apa bendalah kau.. main lagu rancak-rancak, orang lain layan goyang, kau tercegat je kat sebelah drum.."

Saya hanya mampu tersenyum.. lalu menjawab "itulah sebabnya aku tak boleh jadi artis.."

Tetapi sekurang-kurangnya saya tahu bahawa tercegatnya saya di situ mampu menyelamatkan persembahan band tersebut.. Itulah penangan persembahan dalam ruang terbuka..

Kini, setiap kali mengajar pelajar perihal rekabentuk akustik bangunan, pengalaman itu pasti datang mengusik.. Lalu impak bunyi bass yang gasar gelombangnya di ruang terbuka sering saya jadikan contoh..

No comments: